top of page
1080x1080_MARSALIS.jpg

WYNTON MARSALIS

WRACA PO 27 LATACH

Rozpoczynając trzecie dziesięciolecie organizatorzy LOTOS Jazz Festiwal Bielskiej Zadymki Jazzowej wprowadzili do formuły wydarzenia funkcję Artysty Rezydenta. Podczas 21. edycji był nim Pat Methany. W 2020 roku funkcję tę pełnił będzie wybitny amerykański muzyk, kompozytor i pedagog, laureat nagród Grammy i NEA Jazz Masters Award – Ron Carter. To bez wątpienia jeden z najwybitniejszych współczesnych kontrabasistów, który w latach 60. był członkiem legendarnego kwintetu Milesa Davisa a następnie współtworzył projekty całej plejady gwiazd światowego jazzu z Herbiem Hancockiem i Wayne’em Shorterem na czele. Ron Carter występował już na Zadymce w 2009 roku, kiedy podczas niezapomnianego koncertu w Teatrze Polskim odebrał statuetkę „Anioła Jazzu” (Nagroda Artystyczna Stowarzyszenia Sztuka Teatr), ale tym razem przyjedzie do Bielska-Białej i Katowic na dłużej. Podczas niemal tygodniowego pobytu spotka się z dziennikarzami na konferencji prasowej, studentami i adeptami gry na kontrabasie podczas specjalnych warsztatów mistrzowskich, z polskimi muzykami przy okazji prób do koncertu z Big Bandem i wreszcie z publicznością podczas trzech koncertów: Ron Carter & LOTOS Jazz Festival Big Band w Bielskim Centrum Kultury oraz Ron Carter Quartet i Carter / Galliano w Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

RICHARD GALLIANO

ANIOŁ JAZZU  

Ten słynny francuski multiinstrumentalista należy do grona najwybitniejszych europejskich twórców. Czerpie inspiracje zarówno z jazzu, jak i muzyki klasycznej, rozrywkowej i etnicznej. To właśnie w Katowicach rozpocznie obchody 50–lecia swojej pracy artystycznej, które przypadają na 2020 rok. Galliano, wirtuoz akordeonu, bandoneonu i wybitny kompozytor jest niedoścignionym interpretatorem muzyki Astora Piazzolli. Stworzył charakterystyczne brzmienie określane jako “new tango musette”. To najwybitniejszy akordeonista jazzowy, który wprowadził ten instrument do jazzowej improwizacji. Współpracował z wieloma wybitnymi artystami jak: Juliette Greco, Charles Aznavour, Chet Baker, Jan Garbarek, Wynton Marsalis, Herbie Hancock czy Ron Carter, z którym rozpocznie drugą część festiwalowej Gali. Następnie na scenie pojawi się Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, z którą Galiano wykona koncert symfoniczny Astora Piazzolli „Aconcagua” i skomponowany przez siebie koncert zatytułowany „Madreperla”.

fb_BOTTI_2000x3000.jpg

JLCO

ANIOŁ JAZZU  

To amerykański saksofonista jazzowy, kompozytor i aranżer, laureat nagrody GRAMMY (pięciokrotnie nominowany). Jest muzykiem wielce utytułowanym, by wspomnieć otrzymany przezeń doktorat honoris causa Berklee College. Jego kariera solowa poprzedzona była współpracą z całą plejadą jazzowych formacji od Duke Ellington Orchestra, poprzez Freddiego Hubbarda, Woody’ego Shawa, Donalda Byrda po Milesa Davisa, z którym nagrał cztery płyty. To właśnie pięcioletnia współpraca z Davisem przyniosła mu prawdziwą sławę i miano najlepszego alcisty świata. Wielki Miles, chyląc czoła przed jego kunsztem, dawał mu na koncertach carte blanche, pozwalają na wszystko, a samemu usuwając swoją trąbkę w cień saksofonu Garretta.

Brał również udział w produkcjach współczesnych muzycznych gwiazd, takich jak: Sting, Chick Corea, Pat Metheny, Marcus Miller, MeShell Ndegeocello, Q-Tip i Cameo. Jako solista i lider wydał 19 albumów. Na Zadymce zaprezentuje materiał z płyty „Do Your Dance!”

Prawdziwy gigant. Muzyk totalny, który nigdy nie daje sobie taryfy ulgowej, gdziekolwiek by nie koncertował, czy to będzie mały klub jazzowy na prowincji, czy Carnegie Hall. Bierze publiczność w swoje władanie już po kilku minutach koncertu. Gdy wchodzi na scenę, odnosimy wrażenie, że oto jakiś szaman zawładnął naszą duszą i trzymać ją będzie w swojej mocy tak długo, jak długo będzie miał na to ochotę. On nie tylko gra. On czyni rytuał zaklinania świata, jaki ma wokół siebie. Sprawdźcie sami! Jest tak dobry, że aż niebezpieczny! W finale każdego koncertu Garretta następuje wyjście z kręgu sacrum do świata profanum – coś na kształt powolnego odczarowania. Wracamy do siebie, ale już na zawsze inni.

Jak w wielu innych krajach i miastach świata, podczas koncertu w Bielsku-Białej z pewnością zaprosi publiczność do poderwania się z miejsc i uwolnienia swoich emocji przez wykonanie własnego tańca, podobnie jak to miało miejsce w Klubie Klimat na 15 Zadymce Jazzowej w 2013 roku. Takiego szaleństwa się nie zapomina.

 

KENNY GARRETT QUINTET „DO YOUR DANCE”
 

Kenny Garrett – Alto and Soprano Saxophones
Corcoran Holt – Acoustic Bass
Vernell Brown – Acoustic Piano
Samuel Laviso – Drums
Rudy Bird – Percussion

KRZESIMIR DĘBSKI

ANIOŁ JAZZU  

Gospodarzem Gali Polskiego Jazzu będzie Krzesimir Dębski, którego zasług dla polskiej muzyki współczesnej nie sposób przecenić. To gigant – kompozytor muzyki do ponad 50 filmów („Ogniem i mieczem” – Fryderyk 2000, „W pustyni i w puszczy”- nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos w Grecji; „Kinsajz”) i wielu spektakli teatralnych, skomponował ponad 50 utworów symfonicznych i kameralnych, jest wybitnym skrzypkiem jazzowym i dyrygentem. Lider słynnego zespołu String Connection, który był jedną z najważniejszych formacji jazzowych w naszym kraju w latach osiemdziesiątych. Wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszego Skrzypka, Kompozytora i Aranżera Roku” w ankietach magazynu „Jazz Forum”. W roku 1985 znalazł się na liście dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych amerykańskiego pisma Down Beat. Pisze także piosenki, również dla dzieci. Być może najbardziej znanym jego utworem popularnym jest wielki przebój Grażyny Łobaszewskiej z 1984 r. „Czas nas uczy pogody”. Nie sposób zliczyć ilości otrzymanych przezeń nagród w kraju i zagranicą. W 2017 otrzymał medal Pro Patria za „szczególnie zasługi dla tradycji niepodległościowej”. Jego twórczość nie zna granic stylistycznych ani gatunkowych, stanowi bardzo indywidualną asocjację tego wszystkiego, co się dzieje w szeroko pojętej muzyce współczesnej, zatem przed nami Panie i Panowie – gigant – Krzesimir Dębski.

Galę rozpocznie wręczenie Nagrody Głównej dla Laureata Konkursu, który następnie zaprezentuje się przed festiwalową publicznością. Po przerwie wręczona zostanie Nagroda Artystyczna Stowarzyszenia Sztuka Teatr „Anioł Jazzu 2020” dla Krzesimira Dębskiego. W koncercie, na zaproszenie artysty, wystąpią bracia: Marcin i Bartłomiej Oleś, Dawid i Damian Kostka oraz orkiestra smyczkowa Primuz. Na scenie mogą się również pojawić goście specjalni…

KRZESIMIR DĘBSKI – PROJEKT SPECJALNY

Krzesimir Dębski – skrzypce, fortepian

Marcin Oleś – kontrabas

Bartłomiej Oleś – perkusja

Dawid Kostka – gitara
Damian Kostka – kontrabas

Jan Bieniasz- fortepian
Adeb Chamoun – perkusja

Orkiestra smyczkowa Primuz

Till Brönner

to pochodzący z Niemiec wirtuoz jazzowej trąbki. To niewątpliwie najwybitniejszy obecnie jazzowy muzyk z kręgu krajów języka niemieckiego. Jego instrumentalny kunszt, a także zdolności wokalne sprawiają, że często porównywany jest z Chetem Bakerem. Komponuje muzykę filmową, jest producentem muzycznym i cenionym fotografikiem. Brönner regularnie gra na wielkich światowych scenach, np. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, w klubie Blue Note Jazz Club w Tokio i na najważniejszych festiwalach jazzowych. Na Jazzowej Zadymce wystąpił już dwukrotnie: w 2004 roku ze swoim triem i w 2013 roku w zespole Benny Golsona. Tym razem po raz pierwszy w Polsce zaprezentuje materiał z płyty „Nightfall”, który wykona wspólnie z wybitnym kontrabasistą Dieterem Ilgiem, współtwórcą sukcesów Randy’ego Breckera, Dave’a Liebmana, Alberta Mangelsdorffa, Nilsa Landgrena, Wolfganga Muthspiela czy Charliego Mariano. Obok standardów jazzowych („Body and Soul”) w repertuarze płyty znalazły się również klasyki muzyki popularnej („Eleanor Rigby” Lennona i McCartneya).

TILL BROENNER & DIETER ILG „NIGHTFALL”

Till Broenner – trąbka

Dieter Ilg – kontrabas

Dhafer Youssef

Tunezyjski muzyk, mistrz sufi, qawwali, fusion, jazzu, world music, elektro jazzu, wokalista i kompozytor. Mistrz lutni oud, której dźwięk w ostatniej dekadzie urzekł poszukujących inspiracji w odległych kulturach muzyków jazzowych. Muzyka Dhafera Youssefa łączy tradycję suficką, mistycyzm Wschodu, jazzową tradycję z liryzmem melizmatyki arabskiej. Na jago koncertach czeka słuchaczy podróż w krainę niezapomnianych dźwięków i pejzaży, które budują obrazy jak z baśni „Tysiąca i jednej nocy”. Po jego koncertach „dusze zdrowieją, a umysły oczyszczają się z cywilizacyjnych złogów”.

Ma na swoim koncie 9 solowych albumów i wiele płyt nagranych z innymi muzykami. W 2008 roku nagrał w Polsce „Jo & Co” z Anną Marią Jopek, Nino Cinelu i Richardem Boną dla Universal Music.

DHAFER YOUSSEF „SOUNDS OF MIRRORS”
Dhafer Youssef – oud, vocals
Raffaele Casarano – sax
Eivind Aarset – guitar
Adriano Dos Santos – percussion

EVGENY POBOZHIY

Zadymka zaprezentuje po raz pierwszy w Polsce sensacyjnego zwycięzcę Międzynarodowego Konkursu Jazzowego organizowanego przez Instytut Herbie’ego Hancocka w Waszyngtonie. 3 grudnia 2019 r. główną nagrodę w konkursie otrzymał pochodzący z zachodniej Syberii, obecnie mieszkającej w Moskwie, 30-letni rosyjski wirtuoz gitary Evgeny Pobozhiy, Jurorami w konkursie byli giganci współczesnej gitary jazzowej: Stanley Jordan, Lionel Loueke, Russell Malone, Pat Metheny, Chico Pinheiro, Lee Ritenour i John Scofield.

Evgeny Pobozhiy Quartet
Evgeny Pobozhiy – gitara
Tomasz Bura – fortepian, keyboards

Federico Malaman – kontrabas

Gergo Borlai – perkusja

PBUG

Dawniej PB Undengroud – zespół reprezentuje brytyjską scenę Funk. Kieruje nim Pete Ray Biggin, MD i autor tekstów – kultowy perkusista, członek elitarnej drummerworld.com, muzyk znany z występów z wykonawcami takimi jak Level 42, Incognito, Amy Winehouse, Chaka Khan , Lalah Hathaway i Mark Ronson. Mimo, że pozostali członkowie PBUG należą do najlepszych londyńskich muzyków sesyjnych, doskonale prezentują się podczas koncertów, czego dowodem może być nominacja dla ich zespołu do tytułu „Best Live UK Show of the Year” za rok 2013.

Zespół koncertował na całym świecie i wyprzedawał koncerty w kultowych londyńskich klubach, takich jak Ronnie Scott’s, Under The Bridge i Jazz Cafe. Był oklaskiwany podczas występów na wielu uznanych festiwalach, by wspomnieć Le Defence Jazz Festival w Paryżu, Enghien Jazz Festival w Belgii czy Gronignen Jazz Festival w Holandii.

Jeśli pamiętacie takie formacje jak Earth Wind and Fire, Tower of Power, gdzie połączenie jazzu z muzyką soul i funk stanowiło nowy wymiar wtajemniczenia, to przygotujcie się na ogień podobnego wymiaru, choć to ogień nowy. Sekcja dęta, instrumenty perkusyjne, wspaniałe damsko-męskie wokale tworzą piekielne klimaty, które wciągają w sam środek muzycznego szaleństwa. James Brown byłby z nich dumny!

Lakecia Benjamin

To amerykańska saksofonistka jazzowa, funki i R&B. Jest przedstawicielką młodej sceny nowojorskiej. Występowała już z takimi gwiazdami jak Stevie Wonder, Alicia Keys, The Root i Macy Gray. Grała w Białym Domu dla prezydenta Baracka Obamy w 2009 roku. Wydała dotychczas trzy płyty. Nagrywając i koncertując z zespołem Lakecia Benjamin and Soul Squad dała się poznać jako muzyk zainspirowany klasycznymi brzmieniami Jamesa Browna, Maceo Parkera, Sly i Family Stone i the Meters. Jej czwarty krążek, który ukaże się początkiem 2020 roku w USA, a którego premiera europejska będzie miała miejsce na Bielskiej Zadymce Jazzowej, poświęcony jest muzyce Johna Coltrane’a – jednego z najwybitniejszych twórców i reformatorów jazzu.

LAKECIA BENJAMIN: PURSUANCE/THE MUSIC OF THE COLTRANES
Lakecia Benjamin – saksofon altowy
David Bryant – fortepian
Lonnie Plaxico – kontrabas
Darrell Green – perkusja
Charenne Wade – wokal

Marta Wajdzik

To niezwykle utalentowana,  osiemnastoletnia saksofonistka związana z Bielską Zadymką Jazzową od  lat najmłodszych. Pierwsze jazzowe „kroki” stawiała podczas koncertów uczniów szkoły muzycznej na Festiwalowej Scenie Promocji. Następnie, już jako solistka wzięła udział w Gali Bielskiego Jazzu w klubie Klimat podczas 20. jubileuszowej edycji festiwalu. Wystąpiła również na gali 47 festiwalu Jazzu Tradycyjnego „Złota Tarka” w Iławie. Rok później, już jako liderka zaprezentowała swój autorski: „Marta Wajdzik Project” na Bielskiej Zadymce Jazzowej oraz w trakcie Sopot Jazz Festival. Mimo młodego wieku występowała już z takimi tuzami jazzu jak: Urszula Dudziak, Henryk Miśkiewicz, Robert Majewski czy Bracia Golcowie. Otrzymała wiele nagród i wyróżnień, by wspomnieć: (2017) Najlepsza solistka konkursu Centrum Edukacji Artystycznej dla zespołów jazzowych w Warszawie; Najlepsza solistka 20 festiwalu Young Jazz and Blues Bands in Gdynia; 1 nagroda 10 festiwalu Tarnów Jazz Contest; (2019) 1 Miejsce w kategorii solista-instrumentalista Blue Note Poznań Competition; Grand Prix Junior Młyn Jazz Festival.
Marta jest bardzo zaawansowaną technicznie saksofonistką i obdarzoną wielką wyobraźnią kompozytorką. Sama skomponowała cały materiał na płytę, która zostanie wydana przez Stowarzyszenia Sztuka Teatr, a której uroczysta premiera rozpocznie LOTOS Jazz Festival 22. Bielską Zadymkę Jazzową. Płyta została nagrana z udziałem najlepszych muzyków jazzowych w naszym kraju, a jej Kierownikiem muzycznym oraz pianistą jest Paweł Tomaszewski, dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach.

Mitch & Mitch

MUZYKA NA SZCZYCIE – Mitch & Mitch

Trzon zespołu stanowią dobrze znane postaci warszawskiej sceny alternatywnej. Uprawiają rock alternatywny, jazz, country i pop tradycyjny. Ich koncerty łączą przyjemność grania z erudycją muzyczną i niesłychaną, widowiskową techniką.

Mitch & Mitch

Mitch – guitars, keyboards, percussion, vocal
Mitch – bass, percussion, vocal
Mr. Bitch (formerly known as Mrs. Mitch) – guitars, percussion
Mad Mitch – saxophone, flute, percussion
Mitch The Kid – trumpet, percussion
Spiral Mitch – trombone, percussion
Crackin’ Mitch – vibraphone, percussion
Reverend James Boned Mitch – drums, percussion
The (ðə) Mitch – drums, percussion

JAZZOWE PODZIEMIE – EABS

Znakomity i zdobywający coraz szerszą sławę polski septet jazzowy z Wrocławia został założony w 2011 roku przez Piotra Skorupskiego. Ich debiutancka płyta „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” z 2017 r. okazała się rewelacją wydawniczą na naszym jazzowym rynku. Mało znane kompozycję Komedy zostały poddane brzmieniowej rewitalizacji, zachowując jednocześnie charakterystyczny dla kompozytora klimat. Płyta wywołała żywą dyskusję na temat po raz kolejny poszerzonych przez zespół granic jazzu. W 2019 roku natomiast pojawił się ich drugi album „Slavic Spirits”, zawierający autorskie kompozycje zespołu.

EABS zaskakuje świeżością, nie ma w nich nic, co uznalibyśmy za wtórne czy zapożyczone. Owszem, korzystają z jazzowej przeszłości, czerpiąc z niej inspirację, jednak to, co grają i jak grają, jest na tyle nowe i zaskakujące, że nawet starzy wyjadacze zostaną wprowadzeni do nieprzewidywalnego świata dźwięków. Przyszłość jazzu należy do nich.

EABS plays Sun Ra cosmic songbook Marek Pędziwiatr – instrumenty klawiszowe & wokal
Paweł Stachowiak – gitara basowa
Jakub Kurek – trąbka
Olaf Węgier – saksofon tenorowy
Marcin Rak – perkusja
Spisek Jednego – sample & perkusjonalia

bottom of page