top of page

XXV BZJ - MASOVIAN MANTRA MICHAŁA BARAŃSKIEGO


Zapraszamy 3 marca do Metrum Jazz Club na koncert prezentujący muzykę z pierwszego autorskiego albumu Michała Barańskiego.


Michał Barański "Masovian Mantra"


Skład zespołu:

Shachar Elnatan- Gitara, Śpiew

Michał Tokaj - Fortepian, Instrumenty Klawiszowe

Michał Barański - Kontrabas, Gitara Basowa, Konnakol Vocal

Łukasz Żyta - Perkusja


16 września ubiegłego roku w kultowej serii Polish Jazz ukazał się autorski album czołowego kontrabasisty i gitarzysty basowego Michała Barańskiego pt. „Masovian Mantra”. Album jest połączeniem folkloru mazowieckiego, hinduskiego oraz współczesnego jazzu. Jest to propozycja na wskroś nowoczesna, operująca językiem chwilami złożonym, ale jednocześnie uniwersalnym i nadzwyczaj inspirującym. Rodzime wątki etniczne są w tym wypadku związane z regionem południowego Mazowsza, z dominującym, mazurkowym metrum trójdzielnym. Uważne ucho wychwyci także brzmienia inspirowane najogólniej rzecz biorąc, sceną jazzu fusion czy ethno-fusion (m.in. Weather Report, Pat Metheny, Joe Zawinul Syndicate),a także stylistyką artystów współczesnych, coraz bardziej docenianych przez słuchaczy i krytykę, jak choćby ormiańskiego pianisty Tigrana Hamasyana (na którego powołuje się Michał Barański). Kontynuując listę inspiracji, trzeba dodać elitę kontrabasistów i twórców nowoczesnej szkoły gitary basowej, takich jak legendarny Jaco Pastorius czy działający współcześnie Avishai Cohen i Hadrien Feraud.


Michał Barański – gitarzysta i kontrabasista, jeden z najbardziej kreatywnych, poszukujących i odważnych artystów współczesnej polskiej sceny jazzu. Jego dorobek, niezależnie od działalności klubowej, estradowej i edukacyjnej, obejmuje kilkadziesiąt płyt, zrealizowanych u boku liderów reprezentujących różne, niekiedy skrajne rejony sceny muzycznej. Zestaw płyt składających się na muzyczny portret Michała Barańskiego mógłby w skrócie obejmować takie albumy, jak choćby „Presence” tria Triology wraz z jego mentorem Bradem Terrym (2000), z udziałem Mateusza Kołakowskiego i Tomasza Torresa. „Assymetry” z zespołem Zbigniewa Namysłowskiego (2006), „Umiera piękno” Agi Zaryan (2007), „Early Reflections” z Bennie Maupin Quartet (2008) oraz „Sacrum Profanum” z kwartetem Adama Bałdycha. W biografii Michała Barańskiego pojawiają się bez mała wszystkie kluczowe nazwiska polskiego jazzu, w tym, obok wymienionego Zbigniewa Namysłowskiego, również Tomasza Stańki i Michała Urbaniaka. Ostatnio studiuje indyjską muzykę karnatycką i w praktyce demonstruje indyjską perkusję wokalną (konnakol).



271 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

PROGRAM

bottom of page