top of page

17.03 - Paulina Przybysz / Możdżer i Bałdych w Cavatina Hall

Zaktualizowano: 20 sty


26. Bielska Zadymka Jazzowa live at Cavatina Hall

-----------------------------

17 MARCA 2024 / Godz. 19.00

Cavatina Hall

-----------------------------

GALA POLSKIEGO JAZZU

Podczas Gali wręczona zostanie Nagroda Artystyczna „Anioł Jazzu 2024” dla Adama Bałdycha.

-----------------------------

godz. 19.00 Paulina Przybysz – Insides Jazzowa Odsłona

godz. 20.30 – 21.00 przerwa

godz. 21.00 Leszek Możdżer i Adam Bałdych Passacaglia

-----------------------------


Paulina Przybysz – to jedna z najbardziej twórczych i kreatywnych wokalistek i autorek tekstów na polskiej scenie muzycznej. Nieustannie poszukująca nowych inspiracji, ceniona przez największe muzyczne nazwiska w naszym kraju. Szersza publiczność poznała ją dzięki soulowo-rewolucyjnej działalności zespołu Sistars. Otwartość na muzykę doprowadziła ją do niezliczonej liczby kolaboracji studyjnych i koncertowych m.in. Stanisław Sojka, Tomasz Stańko, Dawid Podsiadło, Krzysztof Zalewski i wielu innych. Od 2018 roku jest dyrektorką artystyczną projektu Woman’s Voices, w którym spotykają się czołowe, kobiece głosy polskiej sceny muzycznej. Jest lureatką wielu nagród, pośród których znajdziemy m.in. Fryderyka za solową płytę „Chodź tu”.


Insides – Jazzowa Odsłona

Od zawsze wiedziałam, że nagranie albumu z ukochanymi standardami jazzowymi to tylko kwestia czasu. Udzielając się przez ostatnie dwie dekady w wielu projektach, nagrywając swoje autorskie płyty, czy goszcząc u innych artystów, zawsze czułam, że kiedyś powrócę do tych korzeni. Wychowała mnie Ella Fitzgerald w nieskończonych kompilacjach „Ella and Luis”, „Ella i Oscar Peterson”, „Ella Sings Duke Ellington”, itd. Kochałam jej niezwykłe improwizacyjne loty, ale najdogłębniej wzruszała mnie Billie Holiday, która w swoich kocich frazach zawierała wszechświat emocji. Mama włączała winyl Nata Kinga Cole’a, w kółko leciała też „Blublula” Staszka Soyki. Potem pojawiła się we mnie miłość do Niny Simone i albumów Cassandry Wilson, która śpiewała tematy Milesa. Jako nastolatka, miałam okazję poczuć magię wymiany energii między muzykami. Z wielkiej ciekawości – jakby to było grać te konkretne utwory w dorosłym życiu, zaprosiłam do współpracy inspirujących muzyków. Odbijając się w swojej wrażliwości i sentymentach, zapraszamy do wspólnej podróży po legendarnych frazach.

-----------------------------

Leszek Możdżer to jeden z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, a także światowej klasy pianista. Sławę przyniosły mu improwizacje na tematy Chopina. W świecie muzycznym doceniono jego bezkonkurencyjną technikę, wyobraźnię, wielowątkowe interpretacje i liryczną emocjonalność. Mariaż jazzu z muzyką klasyczną w wykonaniu Leszka Możdżera przynosi wspaniałe efekty, o czym słuchacze nie raz mogli się przekonać w złotej sali symfonicznej. Będzie to trzecia obecność artysty na Bielskiej Zadymce Jazzowej. Po raz pierwszy wystąpił w 2002 roku, jako gość Anny Marii Jopek. W 2018 roku był gospodarzem Gali Polskiego Jazzu i w Teatrze Polskim uhonorowany został Nagrodą Artystyczną SST „Aniołem Jazzu”.


Adam Bałdych nazywany cudownym dzieckiem skrzypiec, karierę rozpoczął w wieku 14 lat. Szybko został okrzyknięty innowatorem łączącym dokonania muzyki poważnej i współczesnego języka skrzypcowego z talentem improwizatorskim. Jest laureatem praktycznie wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce. Od roku 2009 związany z prestiżowym wydawnictwem ACT. Koncertuje na całym świecie, współpracując m.in. z Iro Rantalą, Yarnem Hermanem, Larsem Danielssonem.


„Passacaglia” to wyjątkowa okazja do spotkania z najnowszym projektem dwóch najgorętszych nazwisk polskiego jazzu. Artyści poruszają się na styku muzyki improwizowanej i poważnej, pracowicie zakopując fosę dzielącą te dwa światy. Obaj gruntownie wykształceni, dysponujący doskonałą techniką, znakomicie korzystają z jazzowych środków wyrazu w sposób przystępny dla słuchaczy. Nie zamykają się w gettach jazzowych podziemi, tylko z otwartymi głowami, bez lęku wychodzą na rozległą przestrzeń sprawiając, że głos ich instrumentów brzmi donośnie i odbija się szerokim echem.

„Passacaglia” jest elektryzującym albumem w którym niczym nieskrępowany muzyczny dialog uwodzi już od pierwszych nut. Eksplorując współczesny sonoryzm*, wypełniony bardzo osobistymi środkami wyrazu, artyści umiejętnie stworzyli komunikatywny, ale i zaskakujący mariaż dźwiękowy poprzez użycie unikalnej kombinacji instrumentów: niezwykle rzadkich skrzypiec renesansowych, dwóch fortepianów (w stroju 442 Hz i 432 Hz) oraz preparowanego pianina. Ta intymna i kameralna formuła okazuje się swoistą symfonią kolorów – żarliwą, ale precyzyjną, pełną urzekających detali i pomysłowych rozwiązań





928 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page